تنها کار رضاشاه بزرگتون در پروژه ورسک فرستادن سازندش زیر پل بوده که اگه خراب شد اول اون بمیره که نشان از بزرگی این مرد داره و مین گذاری به دستور هیتلر
سلطنت طلب عزیز تو که هیچی از تاریخ نمیدونی و فقط واسه اینکه بگی منم آره، همه رو متهم میکنی به بیسوادی و دم از تاریخ شاهنشاهی میزنی و به زبون دری و پشتو و هزاره حرف میزنی و فکر میکنی فارسیت خیلی اصیله. جهت اطلاع عرض میکنم: تنها کار رضاشاه بزرگتون در پروژه ورسک فرستادن سازندش زیر پل بوده که اگه خراب شد اول اون بمیره که نشان از بزرگی این مرد داره و مین گذاری به دستور هیتلر. *پل ورسک* *سازنده: شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax و توسط مهندسان آلمانی و اتریشی به سرپرستی سرمهندس اتریشی، والتر اینگر (نقش رضا شاه: دستبند رستم!) *زمان ساخت: در زمان حکومت رضاشاه در ایران و در طول جنگ جهانی دوم (نقش رضا شاه: همزمانی جنگ جانی و حکومت ایشان!) *علت نامگذاری: ورسک از نام مهندسی گرفته شده که در ساخت این پل شرکت داشت. نام او شژ|ووسک بود. چون در فارسی این حرف چکی وجود ندارد و تلفظ آن کلمه برای بسیاری سخت بود، بدین نام مشهور گشت. (نقش رضا شاه: فروتنی و تواضع!) *دست اندرکاران پروژه: چون در زمان جنگ جهانی دوم این پل ساخته شده و همچنین روابط خوبی میان دو کشور ایران و آلمان در آن زمان برقرار بوده در ساخت این پل بیشتر از مهندسان آلمانی استفاده شدهاست. (نقش رضا شاه: پرداخت پول حدود سه میلیون ریال به آلمانی ها) *مین گذاری پل: در سال ۱۹۳۹ شخصی به نام ژنرال مایر نامهای را از طرف شخص هیتلر به دست رضاشاه می رساند که در آن نامه، هیتلر از رضاخان درخواست میکند تا ایران، تمامی پلها و تونلهایی را که آلمانیها در مسیر راه آهن سراسری برای ایرانیها ساختهاند، از جمله پل ورسک را منفجر کرده تا در صورت حمله متفقین به ایران، اعزام نیرو و غذا از جنوب ایران به شمال آن و به سمت مرزهای روسیه با تاخیر و مشکلات فراوانی همراه گردد و آلمانها فرصت کافی برای نابودی استالینگراد را داشته باشند. در ادامه هیتلر به رضا شاه قول میدهد تا پس از پایان جنگ و پیروزی کامل بر روسها، به پاس زحمات رضاشاه در جریان جنگ، همان راه آهن، پلها و تونلها و چه بسا بهتر از آن را برای ایران خواهد ساخت. (نقش رضا شاه: با این درخواست موافقت کرد به این صورت که تصمیم گرفته شد همه پلها مینگذاری شوند. پل راه آهن ورسک نیز شامل این دستور بود، اما پلها هیچگاه منفجر نشدند و متفقین پس از اطلاع از این موضوع اقدام به خنثی کردن مینها کردند.محمد سجادی وزیر راه ایران بین سالهای ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۰ با اشاره به مینگذاری پل ورسک گفته بود: «با شنیدن اخبار وحشتناک از جبهههای جنگ شوروی، دستور مینگذاری پل ورسک و پلهای مهم دیگر راهآهن داده شد و این کار با دقت و به صورت محرمانه انجام پذیرفت. لیکن پس از اشغال ایران توسط متفقین، دستوری برای انفجار پلها صادر نشد.)
نظرات
ارسال یک نظر